Поняття комплаєнс-ризика та комплаєнс-менеджера розкрив під час засідання Громадської ради при ГУ ДПС у Черкаській області керівник управління оподаткування юридичних осіб Микола Гріднєв. Він детально пояснив значення термінів у межах нещодавно запровадженого Державною податковою службою проєкту «Територія високого рівня податкової довіри».
За словами фахівця, податковий ризик, тобто комплаєнс-ризик (пп. 14.1.221 ПКУ) передбачає ймовірність невиконання платником податкового обов’язку щодо:
- взяття його на облік як платника податків;
- реєстрації платником окремих видів податків (наприклад, несвоєчасна реєстрація платником ПДВ чи перехід на загальну систему в разі перевищення встановлених ПКУ лімітів для певних систем оподаткування);
- подання (своєчасного подання) податкової звітності, декларування (повного декларування);
- сплати (своєчасної та повної сплати) податкових зобов’язань;
- інших податкових обов’язків (наприклад, неподання уточнюючих розрахунків або нереєстрація податкових накладних);
- невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС (приміром, щодо застосування РРО).
Відповідно комплаєнс – це система заходів та процедур, що здійснюються податковими органами для підвищення рівня добровільного виконання податкових та інших обов’язків платниками, відповідно до вимог податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, та зменшення ймовірності комплаєнс-ризику.
«Комплаєнс-менеджер – посадова особа податкового органу, відповідальна за взаємодію з платником податків, – зауважив Микола Гріднєв. – І саме Законом України № 3813-IX щодо адміністрування платників з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства передбачено створення такої посади – комплаєнс-менеджера. Платник податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства має право взаємодіяти з комплаєнс-менеджером».
Микола Анатолійович пояснив основні аспекти ЗУ №3813-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства», що набув чинності з 1 серпня цього року.
Так, Законом № 3813 у ПКУ вводиться нова «перехідна» норма – п.п. 69.41 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, якою встановлюються особливості адміністрування податків «платників з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства». Норма визначає переваги (преференції) для платників із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, умови (критерії) яким має відповідати платник, щоб потрапити до Переліку платників, та порядок включення / виключення платника до/з цього Переліку.
Вводиться норма на період воєнного стану – до 31 грудня року, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.
Стосовно ж комплаєнс-менеджера фахівець пояснив, що це посадова особа територіального органу ДПС, яка закріплена за платником податків із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства та є відповідальною за комунікацію з ним. Місія такого менеджера – надавати індивідуальні та корисні роз’яснення платникам податків із високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Порядок визначення комплаєнс-менеджера за платником.
Територіальні органи ДПС протягом п’яти робочих днів після затвердження Переліку платників визначають комплаєнс-менеджера та затверджують його повноваження відповідним наказом територіального органу ДПС. Платнику податків надсилається інформаційне повідомлення в Електронний кабінет про закріпленого за ним комплаєнс-менеджера (контактна інформація комплаєнс-менеджера: найменування територіального органу ДПС, посада, ПІБ, телефон, e-mail).
Завдання комплаєнс-менеджера:
- надання консультацій платнику в усній формі, а також з використанням засобів дистанційного зв’язку, зокрема й у режимі відеоконференції;
- використання при консультуванні платника інформації з ІКС ДПС; недопущення неправильного, довільного, упередженого трактування такої інформації.
- інформування платника про:
- наявну у контролюючого органу податкову інформацію, яка може свідчити про податкові ризики;
- наближення граничних строків декларування та сплати податкових зобов’язань;
- виникнення та суму податкового боргу, і наслідки його непогашення.
Обов’язки комплаєнс-менеджера:
- забезпечення організації онлайн-комунікації з платником;
- щоквартальне надсилання до Електронного кабінету платника інформаційного повідомлення про доступ до онлайн-комунікації у режимі відеоконференції;
- забезпечення проведення відеоконференції з платником, який виявив бажання взяти участь в режимі відеоконференції.
Способи комунікації платника з комплаєнс-менеджером.
Формат комунікації обирається платником:
- телефонний зв’язок;
- відеоконференція;
- електронна пошта;
- електронний кабінет платника;
послуги контакт-центру ДПС.