Кожен, хто вважає, що його права та інтереси порушені у сфері державної реєстрації має можливість абсолютно безкоштовно звернутись до Міністерства юстиції України або до його територіального органу з відповідною скаргою. Для цього потрібно виконати простий алгоритм дій.
По-перше, необхідно визначити належного суб’єкта розгляду скарги. Так, Міністерство юстиції України розглядає скарги:
– на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір);
– на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.
Якщо ж оскаржується рішення (крім рішення, про державну реєстрацію прав), дії або бездіяльність державного реєстратора; дії або бездіяльність суб’єктів державної реєстрації прав, у такому випадку необхідно звертатись до територіального управління юстиції. У межах Черкаської області скаргу можна подати до Головного територіального управління юстиції у Черкаській області за адресою бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001.
По-друге, скарга повинна бути подана у письмовій формі та відповідати вимогам ч. 5 ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у сфері реєстрації нерухомості), ч.5 ст. 34 «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (у сфері реєстрації бізнесу).
Якщо скарга на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації подається представником скаржника, до такої скарги додається довіреність чи інший документ, що підтверджує його повноваження, або його копія, засвідчена в установленому порядку.
До скарги додаються засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника у результаті прийняття рішення державним реєстратором (за наявності).
Особливий аспект полягає у тому, що у разі не дотримання хоча б однієї з вимог передбачених законодавством, Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації буде відмовлено у розгляді скарги по суті.
У разі наявності бажання у скаржника та/або його представника взяти участь у розгляді відповідної скарги по суті, необхідним є зазначення у скарзі актуальних засобів зв’язку.