Учора в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка відбулася стратегічна сесія «Система забезпечення якості шкільної освіти. Завантаження», організована новоствореною Державною службою якості освіти, Міністерством освіти і науки України, Чеським фондом розвитку та Європейським центром імені Вергеланда. Мета зустрічі — розробка та обговорення стандартів/рекомендацій щодо організації та функціонування у закладах загальної середньої освіти внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Понад 100 експертів різного рівня взяли участь у роботі сесії.
Голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак під час зустрічі акцентував увагу на якості освіти, її ролі та шляхах забезпечення. Головною метою ДСЯО є не контролювання, а забезпечення якісної освіти всім, хто її потребує. Аби створити ДСЯО нового формату було вивчено досвід подібних інституцій у Чехії, Португалії, Румунії та Шотландії.
Зараз ДСЯО проходить шлях від формування відкритого експертного середовища до акредитації неурядових організацій (агенцій), які здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти, що є вперше в управлінській освітній практиці. До кінця 2018-го вивчатимуть, як розроблені стандарти і рекомендації будуть реалізовуватися у закладах загальної середньої освіти. Потім буде етап пілотування в 6-ти регіонах України.
На думку заступника міністра освіти і науки Павла Хобзея, МОН не може оцінювати роботу закладів освіти, тому ця функція покладається на Державну службу якості освіти. Щодо неурядових організацій (агенцій), які бажають здійснювати незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти, — заступник міністра наголосив, що необхідно створити агенції, які буде ліцензувати ДСЯО, аби не було монополії.
Академік НАПН України, доктор педагогічних наук Олександр Ляшенко зауважив щодо органічного поєднання самого процесу освіти і управління ним. Якість освіти, як необхідна умова, в першу чергу, ґрунтується на задоволенні освітніх потреб учнів. Не можна побудувати якісну систему освіти, залучивши тільки учителів. Необхідна відповідальність самих учнів щодо участі в освітньому процесі.
Сесію також відвідали чеські освітяни на чолі із заступником головного шкільного інспектора Чеської Республіки Ондржеєм Андрисом.
Учительство Черкащини представила Олена Вертипорох, директор Золотоніської СШІТ 2. Вона призентувала критерії оцінювання умов, перебігу та результатів навчання, які випливають із моделі якісної школи.
Діалогова сесія зустрічі — робота в групах. Кожна група напрацьовувала свої рекомендації для подальшої розробки стандартів організації та функціонування у закладах загальної середньої освіти внутрішньої системи забезпечення якості освіти, а саме:
• стратегії та процедури забезпечення якості повної загальної середньої освіти;
• забезпечення академічної доброчесності;
• оцінювання здобувачів освіти;
• оцінювання педагогічної (науково-педагогічної) діяльності педагогічних та науково-педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти;
• оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти;
• забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
• забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти;
• створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;
• розробка та затвердження освітніх програм;
• управління освітою умовах децентралізаці.