На сьогодні жителі  міста проживають на  двохстах  вулицях і  півсотні провулках. Після останнього великого перейменування (2015 рік – «Закон про декомунізацію») більшість «радянських» назв  вулиць  міста змінено. Але в назвах лишилось багато представників –російських військових,  діячів культури, мистецтва , спорту… Мабуть, так би й було і надалі, та є одне велике але… 24 лютого 2022 року увірвалось у наш мирний сон і поділило життя українців на до і після…

Після трьох місяців війни з росією все менше  українців скаже: та яка різниця, як зветься вулиця. Різниця є, і велика. Представники «руського міра», знищуючи культурні надбання, вбиваючи дітей і  стареньких,  примусово вивозячи до депресивних районів на краю цивілізації,  збиткуючись і викрадаючи, все більше відбивають бажання мати щось спільне з руським сусідом.

А хто ще вагається, нехай відповість на кілька питань для себе, особисто:

– А є в Москві чи Пітері вулиці Лесі Українки, Василя Стуса; скільки вулиць  Богдана Хмельницького,    площ  Григорія Сковороди та Шевченка. Чому ж у нас навіть у невеликому селі є Гагарін і Горький?

 – Виходячи з попередньо викладеного: що конкретно для села чи міста зробили діячі російської культури, якщо навіть ніколи не бували не лише в регіоні, селі чи місті, а навіть в Україні?

І останнє. Після відкритих звірств у Бучі, Бородянці , селах Київщини,  в Маріуполі ,Чернігівщині, Одещині, Миколаївщині, Донеччині, Луганщині… в усіх регіонах, куди долітають ракети і везуть 200-х, де  руйнуються  школи і музеї, заводи і мости, сім’ї і долі… чи хочеться мати щось спільне з руською культурою, яка так і не виховала  порядних людей…

Відкриваємо сторінки біографії відомих земляків,  культурних діячів, науковців, політиків. Адже у нас теж є ким гордитися. А про когось і не знають на малій батьківщині.

Митці, художники

Про Іллю Шульгу вже неодноразово згадували в пресі. Цей  кропивнянський художник,що  був учнем самого  Іллі Рєпіна,  творив образи українських козаків і односельчан. Зображав  церкви і селянський  побут, але не створив образи « Всеукраїнського старости» – Григорія  Петровського, та    Станіслава Косіора –  організатора політики геноциду українського народу – голодомору 1932-1933рр, репресій, русифікації. Саме політику репресій і відчув на собі художник  Шульга. В березні 1938 Іллю  Шульгу заарештовують. Йому «шиють»  « націоналізм»,  називають « мазепівцем», бо розмовляє лише українською. За три місяці після затримання засудили на сім років таборів.  На початку 1939 дружина художника отримала повідомлення, що чоловік помер в пересильній тюрмі  м. Петропавловськ ( Північний Казахстан)   в грудні 1938 року.  В роки Другої світової війни вдова Іллі Шульги Лідія змогла  вивезти до США  ( Північна Америка, місто Боулдер) 75 робіт художника.

шульга

ІЗ Золотоношею ріднить художника його робота вчителем малювання в 20-х роках,  в цей час він створює  портрети односельчан  Захара і Якилини Мірошниченко, Портрет Шевченка, «Кропивнянську козацьку церкву».

шульга 5 шульга 3

Передчасно згасла  творча душа  невинно знищеного художника-земляка. До речі, в 50-х роках, посмертно був реабілітований.

Про свого учня Ілля Рєпін сказав: « не забувай, що у художньому мистецтві є тільки два Іллі –  це я, і ти…» ,  не забуваймо.

Іван Черінько

22 липня 1908 року в с. Деньги серед мальовничої  української природи

народився Іван Черінько – майбутній художник , Заслужений діяч мистецтв Туркменістану. Дар майбутнього митця розкрився  під час навчання в Деньгівській та пізніше Чапаївській школі. Створений образ батька, наприклад, був наскільки вдалим, що сусіди вважали що то фотознімок.

Дивом здібний студент не «вилетів» з Київського художнього технікуму. Ні , не через брак таланту, а через те , що « Ваш студент – Черінько Іван – син куркуля!»,- таке  прийшло повідомлення з сільради . Довчився, отримав диплом з відзнакою. А батьків вигнали з рідної хати, змушені були наймати хатинки у добрих людей  ( син таємно допомагав, чим рятував рідних від голодної смерті).

 Після двох років постійних підробітків і поневірянь  в 1933 році вже одружений (дружина – художниця-портретистка Євгенія Адашова) переїздить до Туркменії.  В цій далекій країні з своєрідними звичаями, мовою, природою, Іван Іванович створює свої роботи. В реалістичному  відтворені реальності помітний і драматизм долі та безправ’я туркменських жінок  «Вдова» ( 195х 284см),  патріотизм « Джигіти», 180х240 см   ( полотна митця широкоформатні) – за цю картину художник отримав звання Заслуженого діяча мистецтв Туркменістану .

Життя художника і п’яти його дітей обірвалось під час 8-9 бального  землетрусу в Ашхабаді 6 жовтня  1948 року. Лишилась дружина Євгенія,   вже після трагедії в неї народився син Богдан. Залишились  роботи художника   . Деякі  експонуються в Черкаському художньому музеї.

Іван Падалка

Іван Падалка 00Народився 15 листопада 1894 року в с. Жорнокльови, Золотоніського повіту в багатодітній (8) дітей. Не дивлячись на бідність, батько прищепив любов до науки. Навчався в Миргородській  художньо-керамічній школі, та був виключений за участь у бунті, вигукнув: «Геть царя!».  Та творчий хлопець знайшов роботу в Полтавському етнографічному музеї, – він виготовляє копії українських килимів. Навчався в Київському художньому училищі. На чорно-білій світлині  він вирізняється  серед однолітків зачіскою «під макітру».  Про нього згадують що був чемним, лагідним і дещо наївним.  Один з кращих учнів художників Михайла Бойчука і Опанаса Сластіона.

Професор живопису Іван Падалка навчав студентів  Київського художнього інституту. Як художник-графік ілюстрував «Енеїду», «Кобзар», «Слово о полку Ігореві».   Учасник художньої виставки в Стокгольмі 1930 р…. Всі творчі задуми і плани обірвались лихого 1936 року, коли потрапив в застінки НКВС-івської катівні.    Піддаючись фізичним і моральним тортурам, боячись за рідних і близьких визнав себе винним у звинуваченні: « учасник націонал-фашистської терористичної організації». Страта.  З ним був страчений і вчитель Михайло Бойчук  (основоположник течії в мистецтві «бойчукізм» ). 1 лютого 1958 року посмертно реабілітований.

Іван Падалка 03Іван Падалка 04

Віта Ямборська,
директор Золотоніського краєзнавчого музею імені М.Ф.Пономаренка

Залишити відповідь

Your email address will not be published. Required fields are marked (*).